Ivar Lo-Johansson skriver i berättelsen "En nihilist" om, hurusom han en varm sommar diskuterar livets mening med en person som, enligt eget påstående, inte bryr sig om något . På sin semester och om söndagarna står han och metar vid Strömmen.
Det stod en karl på Riksbron vid Strömmen och
metade. Han stod lutad mot östra järnräcket så han
fiskade medströms. Bakom sig hade han Mälaren, där
långt bort Västerbron och Långholmen stängde av
Riddarfjärden som ett lås, och rakt framför sig en
flik av Inloppet till Stockholm. Tätt inpå fanns
Riksbanken och strax intill till höger gamla
Riksdagshuset. Bakom det, fastän skymt, låg kungl.
slottet. Rakt fram var Nationalmuseum, GrandHotell,
Operan. Det var ingen dålig utsikt. Han stod
bokstavligt talat och metade mitt i det officiella
Sverige. [ . . . ]
Strömfiskarna var inte några bovar. De flesta var
lumpigt klädda för stillaståendets, kylans och
vinddragets skull. Någon av dem kunde ha legat ute
under en djurgårdsek om natten, men tidigt på
morgonen stod han där ändå på sin kaj eller på sin
bro, ofta på samma plats som han alltid brukade. De
hade själva inmutat sina revir. Det var knappt
tänkbart att polisen skulle gå fram och anhålla en
strömfiskare för något fuffens. Poliserna skulle inte
ha vetat var de skulle göra av nylonlinan. Om de satt
fast den i räcket, skulle den ha förvandlats till ett
fast garn, och de skulle därigenom ha befrämjat brott
mot stadgan.
Strömfiskarna var därför merendels fredade. I stället
för att bli trakasserade avbildades de ibland i
Svenska turistföreningens årsskrift, och de borde väl
ha haft kommunallön, så till den grad var de ett
unikt inslag i stadsbilden av Stockholm. Och de hade
slunkit in både i lyriken och i bildkonsten, som
handlade om Staden vid vattnet. Nog hade de i
allmänhet accepterat, att livet hade en mening. [ . .
. ]
Karl Hektor tycktes inte ens bry sig om ifall han
drog en vinstlott eller en nit. Han gitte inte ens
byta mask, fast den gamla var avbetad, och han
föreföll därför vara fullkomligt likgiltig för hur
det gick honom som fiskare. Han hade för övrigt sitt
arbete. Han fiskade bara på sin lediga tid. Han var
oberoende också av fisket.
Det fanns ett särskilt slags arbetarpessimism. Kanske
fanns det ett djupt svårmod utan riktigt preciserad
grund också på andra håll i samhället. Men det
föreföll som om det varit särskilt märkbart hos
arbetarna. Kanske hade de andra klasserna också en
gång varit smittade, men de hade immuniserats,
alldeles som syfilisen hos en del gamla naturfolk
blivit ett med dem och inte längre tycktes bekomma
dem något.
Arbetarklassen däremot hade så nyligen stått på
barrikaderna, demonstrerat, agiterat för sin
människorätt, strejkat, sjungit kampsånger, talat för
en ljusare framtid, att man hos dem tydligast märkte,
när de mistat sin tro. I valtal, i tidningar och
böcker, där folk som inte kände till det så noga
förde ordet eller pennan, framhölls det att arbetarna
etiskt och moraliskt stod högre än borgarna. Det
ansågs alltjämt riktigt och värdigt att i kantater
och nekrologer hylla det tunga arbetets människor för
deras moral.
Det förkunnades i arbetarnas tidningar alltjämt en
snar, ny blå vår som skulle sväva över landen.
Akademiska socialister trodde sig känna igen
arbetarna på deras röda fanor, talarstolar, strejker,
apeller, revolutionssånger. Men de visste inte hur
arbetarna var i verkligheten, eller vad de tänkte.
Arbetarna följde inte de uppritade mönstren. Var de
konservativa? De uppträdde inte med den käcka blick
man begärde av dem. Var de slöa? Eller
likgiltiga?
"Arbetets ära" och sådana uttryck hade
arbetarna för längesen genomskådat och vetat vara
tomma floskler. Arbetet borde väl inte i och för sig
verka förfäande på arbetarna själva. Men
omständigheterna kring arbetslivet gjorde ändå, att
det fyllde dem med en djup misströstan, ibland hat.
Ofta kände de livet mördande. Det hindrade ju inte
att arbetslösheten framstod som någonting än värre.
Arbetet ledde då inte ens längre bort tankarna på,
hur jävligt det var.
Att inte strejka, inte bråka med polisen, att betala
sin skatt, att inte på något sätt vara avvikande från
flertalet, premierades med en annan floskel, som
ville säga att vederbörande var en "god
arbetare". Hotet om hunger och vinkandet med en
del små lyckomöjligheter hade hållit samhället i
gång. Arbetarna hade låsts fast i en viss utopi. När
några av de yttre framstegen uppnåtts, samhället
målats över med statusfärger, de fått snyggare kläder
och finmöbler, bilar och annat, så hade sprickorna
tydligt synts. Och ibland hade det uppstått nya, som
man inte iakttagit förut.
— Jag är ingen, mitt namn är Ingen, jag är
arbetare, tyckte jag mannen på bron första gången
sagt.
[ . . . ]
Ivar Lo-Johansson: En arbetares liv [Proletärnoveller] Bonniers (1977). Novellen "En nihilist" finns också återgiven i Ivar Lo-Johanssons novellsamling NUNNAN I VADSTENA, en bok som händelsevis också finns att köpa - Se min boklista anL (febr 2002).
Snörekord Stockholm november 2016
Huawei
links
Blockhusudden 2007
Sidor arkiverade 1888 av Internet Archive
Project designed to take a global snapshot of the Web using the Way Back Machine.