[ ... ] När då först armén skulle omorganiseras och nya regimenten uppsättas gjorde man den bedrövliga upptäckten, att det fattades folk. En illustration till folkbristen bestods av Lapplandsexpressen, vilken i den vevan gick in på Stockholms Central med en passagerare. Almanack för alla bidrog med en illustration till emigrationen: Hundra man om dagen!
Då vaknade man till besinning och började utreda emigrationsfrågan. Statistikern Sundbärg behövde bara läsa i sina protokoll för att upptäcka det landets befolkning övervägande utgjordes av ålderstigna och minderåriga; de manbara hade flytt.
Nu i dessa dagar har jag läst hela utredningen, som ju är ganska målande, ibland lite blomstermålande, och när jag frågar mig: Vad är orsaken till landets avbefolkning, så besvara emigranterna frågan i tre tempo: Värneplikten, Skogsskövlarna, Det föråldrade styrelsesättet, med en lagstiftande, självsvåldig överklass och en förslavad, rättslös underklass, där samhällets oumbärlige regeras av de umbärlige. [ ... ]
Viktigt i dessa dagar: att få grekerna att betala för sig; man kan kräva att de håller avtal och betalar sina räkningar. Ja, eller hur?
Vidare måste man glädja sig åt att det regnar då och då. På vissa platser i Kalifornien har det inte regnat på 4 långa år. Och i Karachi i Pakistan var det 50º varmt; inget att längta till...
Vi kör ut ur Kabul tidigt en morgon. Vi är på väg ner mot Indien. Solen har just gått upp. Kabulslätten ligger i mörker men redan glöder bergen kring oss. Luften är frisk och kylig. Det är höst i atmosfären. När vi har staden bakom oss kommer morgonen och ljuset. Skuggorna krymper och vi kör i strålande sol rakt mot de röda bergen. De öppnar sig och vi följer Kabulfloden ner i klyftan. Vi är på väg mot Sarobi, Jalalabad, Khyber. Vattnet skummar och fräser bredvid oss. Det stänker upp över vägen och forsarna följer tätt på varandra. Vägen buktar och svänger, går på broar och klättrar på bergväggen. Den borrar sig i tunnel genom det lösa berget och vi ser bergen framför oss, under oss och runt oss och vägen störtar i tvära kast utför branten. Bergväggar och glittrande flod. Ibland kör vi i mörk skugga, därefter åter ut i det klara ljuset. Marken är hård och bar.
Vi passerar ett vägarbetarläger, ännu ett. Lägren blir till milslånga tältstäder. Det är afghanska armen som bygger denna nya väg ner mot slättlandet. Man måste ha förbindelseleder med yttervärlden. Den nya vägen är bra, bred grusväg som skall permanentas. Landskapets konturer mjuknar och vi når Sarobi. Det nya kraftverket. Dess kärva betongskönhet smälter samman med landskapets konturer och högspänningsledningarna marscherar med väldiga kliv över bergen mot Kabul.
Ar 1919 hyste många av de politiskt och militärt ledande
britterna förhoppningen att det ryska centralasiatiska väldet
stod inför sitt totala sammanbrott. Och aldrig hade det brittiska
imperiet synts så starkt. Ryssland sönderslitet av krig och
inbördeskrig med brittiska armeer på rysk botten. Turkiet
krossat. Kalifatet utan betydelse. Mellersta Östern ockuperat av
brittisk och fransk militär. Då var stunden inne då hela Asien
skulle falla som ett moget äpple. Den brittiska fredens årtusende
skulle bryta in över Asien.
Nu - efter det andra världskriget, efter imperiets sönderfall och
den stora nationella befrielsevågen är det nästan ofattbart att
man kunnat tänka i dessa kategorier för blott en generation
sedan. Men då tycktes för många brittiska officerare målet vara i
sikte. Äntligen skulle den centralasiatiska marknaden öppnas.
Afghanernas seger kom i detta läge att få historisk betydelse. Både i Afghanistan och i Turkiet fick britterna vika för den nya asiatiska nationalismen. Ty afghanerna segrade trots allt. Den kedja av nederlag och misslyckanden som bundit de muselmanska folken bröts just i det ögonblick imperiet tycktes starkast.
Britternas offensiv mot Jalalabad fick hejdas när Muhammed Nadir-kan (som senare besteg Afghanistans tron) ryckte fram på centralfronten. Han slog in på britternas svagaste punkt. Den att de inte behärskade de folk över vilka de härskade. Britterna fick fly från sina befästningar och fort i stammarnas land. Patanerna reste sig. Det var fara värt att hela norra Indien skulle blossa upp. Britterna flygbombade och inledde därefter fredsförhandlingar.
Jan Myrdals bok 'Resa i Afghanistan'
läs mer här!
But in some industries the results were less encouraging. The share of imports remains consistently high in the consumer goods manufacturing, although, according to the ministry, it decreased from 77 to 68 percent. In the machine-tool engineering the progress is even slower as Russia remains heavily dependent on foreign suppliers. The share of imports, even though still amounts to 88 percent, decreased by 4 percent.
To address the issue, the government made a decision to double the support of the domestic machine-tool engineering — if in 2015 it received 1.5 billion rubles from the state, in 2016 some 2.7 billion rubles have been allocated to the companies. © SPUTNIK/ ALEXANDER ASTAFYEV Structural Changes to Bring Russian Economy to Leading Positions - PM
The machine-building industry is struggling through even more difficult times. According to the Industry and Trade Ministry, in the heavy engineering the share of imports fell from 60 percent in 2014 to 48 percent over the first nine months of 2016. In the power engineering the drop was from 33 to 24 percent, while in oil and gas engineering from 55 to 46 percent. At the same time, Russia managed to double in 2015 the production of agricultural machinery while in 2016 the share of imports amounted to 48 percent compared to 60 percent in 2014. [...]