är en lära som uppstod omkring år 600 e.K.
Muhammed hette profeten. Denne satte verkligen igång något
varaktigt! Såväl Muhammed, som 600 år tidigare, Jesus, sa till
människorna: "Saliga äro de fattiga"
I övrigt kan nämnas att Profeten sade: "Böner leder halvvägs till
Gud, Fasta till hans tröskel, men (att skänka) allmosor (åt de
fattiga) leder till Guds närvaro"
Idén om att fasta anses vara den att folk skulle få känna hur de fattiga hade det. Det skulle påminna människorna om att det var varje rättrogens plikt att hjälpa de svaga.
I detta sammanhang minns jag TV i går kväll. Hur kristligt man
resonerade i vissa av vårt lands kommuner (exemplet var Vansbro i
Dalarna). Pengarna var helt slut. De som fick skulden var de
handikappade.
Det var ett mycket tydligt budskap, med klart påstående att dessa
svaga fick så mycket stöd att det nu hotade drabba den "vanliga"
åldringsvården. Vilket scenario! Och vad kristligt —
Undras om inte vi alla borde studera vad profeten Muhammed har
skrivet.
I övrigt är massförstörelsen i full gång. Jag har funderingar om vem som ska stå för återuppbyggnaden av vår kulturs vagga.
Jag är inte religiöst intresserad. Det är inte därför jag startat projekt Islam. Mina erfarenheter är endast lite från statskyrkan, en lärare i folkskolan (Selma Nilsson) vars lektioner upptogs till 60% av religion, bibeln och psalmboken, lite om Jehovas Vittnen samt att en flicka en gång försökte förklara hur intressant det var med Mormonerna och deras seder och bruk. En ung man jag träffade på ett utomhusbad i Örebro försökte övertyga mig om att arvssynden gjorde sig gällande: var man nu sjuk och fattig så hade någon i tidigare led haft något jävelskap för sig. En svensk Knutby-fundamentalist. ned
Händelserna på hösten 2001 aktualiserade frågan om
Islams betydelse. Var terrorhandlingar med självmordspiloter, som
den 11:e sepember, att förklara med religiös fanatism?
Efter det V.S.Naipaul fått nobelpriset i litteratur den 11
oktober fick jag fatt på boken "Bland de rättrogna" . Däri
kommer en del fram som varit mig förborgat hitintills.
Givetvis har det varit en del diskussioner under
de senaste veckorna, Jag har varit på ABF Sveavägen och lyssnat.
En kvinna i tvättstugan avslöjade att hon kände sig svårt störd
när hon mötte muslimskt klädda kvinnor på stan. Huruvida hon var
mer rädd eller mer arg kom inte fram. Hon bor en del av året i
Amerika och har kanske därför tagit särskilt illa vid sig av det
historiska attentatet mot New York och Amerikas Förenta
Stater.
Min frisör, Habib, har ytterligt svårt för muhammedaner; själv
Syrian. Intressant var hans påstående att stormakterna England
och Frankrike av rädsla för att de kristna i Ryssland skulle
kunna förena sig med kristna Syrianer hade satt in andra folkslag
som en barriär i Kaukasus och centralasien, folkslag med Islam
som religion, som aldrig funnits där tidigare! Detta tål att
forska mera i. ned
Perser och araber har olika versioner av Islam.
Ändå att den sunni-muslimska är den största Islam så är den
shia-muslimska, som praktiseras i Iran en avvikelse, och en
invecklad lära. Naipaul utvecklar detta noggrant i första
kapitlet.
I Iran, där man i elvahundra år hade väntat på den tolfte imanens
återkomst, var Iman ett laddat ord; särskilt var det så i
Qom, där systern till den åttonde imanen låg begravd. Detta
skriver Naipaul när han befinner sig i Qom och ser parollerna
Khomeini e Iman och går och väntar på att få göra en
intervju med Ayatolla Khalkalli som hängt 450 personer efter
islamska snabbrättegångar. ned
Det fanns 14.000 teologistudenter i Qom. Den
kortaste studietiden var sex år. En del kunde studera femton,
tjugo, eller trettio år. Khomeinis exekutionsdomare, ayatollan
Khalkhalli hade varit fåraherde först men sen studerat muslimsk
teologi i trettiofem år. Arabiska måste man läsa i två år.
Ayatollorna hade ibland livvakter med kpistar tillverkade i
Israel (en av Naipauls många detaljiakttagelser).
Under medeltiden sträckte sig den muslimska världen från Spanien
i väster över de arabiska länderna till Persien i öst och var
därmed den dominerande civilisationen på jorden.(s.70)
I skrivande stund tycks Talibanerna ha lyckats med
att få den våldsspiral till stånd, som de möjligen/antagligen
önskat. Hade USA svarat på attentaten med politiska/juridiska
efterforskningar med bevisinhämtning, tillfångatagande och
efterföljande rättegång hade kanske bin Laden nekat till
"bevisen" men det måste ändå varit möjligt att på den vägen
åstadkomma fredligare förhållanden i världen. I nuvarande
situation efterfrågas icke bevis över vilka som är skyldiga. Det
bombas i stället!
Hämnd och vedergällning går före besinning och tankar om hur
fredlig den framtida samlevnaden mellan civilisationerna kan
komma att bli.
Det gammaltestamentliga scenariot tycks gälla nu: öga för öga och
tand för tand (eller ännu värre)! ned
Intressant nog fann jag genast en japansk tidning
som ger en japansk syn på Islam och händelserna hösten
2001. Detta genom professor Fukuyama som skrivit en
copyrightskyddad artikel i tidningen ifråga:
www.yomiuri.co.jp/newse/20011029wo42.htm
Se även fukuyama.html
Jag instämmer till fullo med Erik Wijks kritik mot Göran Perssons förhållningssätt gentemot USA:s vedergällningsvåld, bombningar av civila. Detta är inte rätt svar på attentat av självmordsterrorister. Spåren förskräcker. Man gav aningslöst kejsardömet Österrike-Ungern rätt att vedergälla Serbien 1914 för attentatet i Sarajevo. Resultatet blev i slutändan 15 miljoner döda.
karta över Khyberpasset i Afganistan med Jalalabad samt Peshawar i Pakistan (med höjdangivelser i fot)
Afghanistan
Befolkning: Totalt 20´´(1996), Pachtuner (50%), Tadzjiker (35%), Uzbeker (10%), Hazarer (5%), Aimak (3%), Turkmener (3%), Nuristaner (1%), Pashai (1%), Balucher (1%), persiska (1%), Brahui, Kirgizer
Förhistoria (- 1747) |
Durrani-dynastin (1747 - 1838) |
The Great Game (1838 - 1919) |
Modernisering och kommunism (1919 - 1989) |
Nutid (fr 1989) |
Vad Rudolf Augstein anser om bombningarna — Der Spiegel nr 45 (2001)
Se även fukuyama.html. Prof. Francis Fukuyama anser historien är slut och har åsikter om Islam
URL: http://blompottan.se/TEL/3747/islam.html Update: 2010 08 23