Jag röstade då NEJ. I
folkomröstningen om vänster- eller högertrafik. Jag tänkte på
den tiden ungefär så här, såvitt jag minns. Det var ju
längesen.
Först: det skulle bli så dyrt. Det skulle påverka vår
levnadsstandard negativt.
Sen: det var en så onödig åtgärd. Det var helt opåkallat att
ändra beteendet. Hade vi kört till vänster så länge kunde vi gott
fortsätta med det.
För det tredje (och det var en verklig farhåga) skulle det bli
olycksoffer. Jag ville inte rösta på något som skulle medföra
döda och lemlästade i trafikolyckor. Dessa skulle inträffa inte
bara under själva övergångsfasen utan under en lång tid när ett
"vänstertrafikbeteende" fanns kvar rotat i svenskarna, alla
trafiikanter, gående, bilförare osv....
Vidare hade jag tagit intryck av vad som berättats om historien.
Redan Jesus gick på sin tid till VÄNSTER om åsnan. Det var helt
riktigt och rätt att stiga upp på en häst (ENLIGT KURDER OCH
BERBER OCH ARABER) FRÅN VÄNSTER!
Något som gjorde mig ytterligt bekymrad på den tiden var de
högerrrattade fordonen. Jag visste man hade sådana i England. Jag
körde sådana bilar både i vänstertrafik och i högertrafik. Det
gick alltid väl och vållade inga som helst svårigheter. Jag minns
speciellt en högerstyrd Austin som jag ofta körde (lånade av
Harry). Ändå gjorde jag mig bekymrad över hur det skulle vara att
köra en bil (vänsterstyrd) på höger sida av vägen. Hur skulle man
inte bli rädd för att komma för nära vägkanten. Tidigare höll man
sig ju så lätt intill vänsterkanten av vägen. I denna oro skulle
man naturligtvis hålla längre ut mot vägens mitt än vad som vore
nödvändigt. Mötande fordon skulle göra likadant. Så skulle vi
toucha varandra ideligen. Att ha en yttre backspegel (eller
sökarljus som var inne på den tiden) på vänstersidan var
otänkbart. Den skulle genast hyvlas bort förstås. Och sen när man
skulle stiga ut ur bilen: Skulle man inte då stå mitt i vägbanan
och bli överkörd? Jo så illa var det. Därför röstade jag NEJ. Sen
införde man ändå högertrafik. Några år senare. Jag funderade ett
tag på vad mening och nytta det var med folkomröstningen.... Vet
sen länge att jag hade fel i det mesta. Det var ett klokt beslut
att gå över till högertrafik. Att gå över till Euro är för mig en
självklarhet - något som bara innebär fördelar, för mig och för
landet. Därför röstar jag JA den 14 september 2003 och hoppas att
tillräckligt många kommit till samma insikt. Om en tjugofem år
kan vi utvärdera ställningstagandet.
Waldemar Hammenhögs pikareskroman Pettersson & Bendel.
Just Pettersson & Bendel blev på tidigt 30-tal, när boken kom ut, ett slags symboler för de nya ekonomiskt uppåtsträvande äventyrarna i affärslivet vars metoder inte var riktigt rumsrena. Det handlar om två skälmar och trashankar som tjänar upp sig genom lyckade ”klipp” i utkanten av det tillåtna.
Waldermar Hammenhög räknas förvisso inte till våra mest framstående författare men han gör här ett slags muntert reportage som är både tidstypiskt och ger en bild av det småborgerliga affärslivets undervegatation, en historia som idag faktiskt fått kulturhistoriskt intresse. Få andra svenska författare har behandlat denna motivkrets, där Waldemar Hammenhög rör sig alldeles obesvärat. De som var med på den tiden säger att tonen och samtalen är träffade på kornet. I många år kring mitten av förra seklet använde man namnen ”Pettersson & Bendel” för att beteckna oblyga uppkomlingar i affärslivet.
Ett av de vanligare citaten från boken är att "vägen till rikedom går utmed tukthusväggen"
- Det var på den gamla goda tiden
- då vi hade arbetsläger, arbetshem, uppfostringsanstalter;
- Hall och Bona (en uppfostringsanstalt för gossar i Östergötland)
- en förbrytare kunde dömas till exempelvis 6 års tukthus eller 12 års straffarbete.
- — Det var i lungsotens tid!
Url: http://ejnar.se/blom/TEL/5619/aktiviteter.html Update: 2015 02 07